Faktury i rozliczenia
Jak czytać fakturę
Faktura rzeczywista
Faktura za gaz
Jak czytać fakturę Prosumenta
Faktura w systemie net-billing
Faktura w systemie net-metering
Jak sprawdzić saldo?
Jak sprawdzić saldo?
Najszybciej sprawdzisz swoje saldo w eBOK lub w Mojej Enei.
Zobacz film i dowiedz się jak sprawdzić saldo w eBOK

Co robić, jeśli faktura budzi moje wątpliwości?
Jeżeli otrzymałeś fakturę, która budzi Twoje wątpliwości lub kwota znacząco różni się od tej na poprzedniej fakturze:
Przypomnij sobie, czy:
- w ostatnim okresie kupiłeś nowy sprzęt, który może zużywać więcej prądu
- ogrzewałeś lokal za pomocą urządzeń elektrycznych
- w trakcie upałów wykorzystywałeś klimatyzator
- zlikwidowałeś stare urządzenie zużywające dużo prądu
- wymieniłeś starsze urządzenia na nowe, energooszczędne
- przez dłuższy czas lokal stał pusty
- upewnij się, że stan licznika nie jest szacowany
- sprawdź liczbę dni za którą została wystawiona ta faktura
- zweryfikuj czy wskazanie na fakturze jest takie samo lub podobne do wskazania na Twoim liczniku
Jeśli nie zaistnieje żadna z powyższych sytuacji, sprawdź poprawność działania instalacji wewnętrznej lub skontaktuj się celem badania poprawności działania licznika z Operatorem Systemu Dystrybucji właściwym dla miejsca dostarczania energii. Jednocześnie informujemy, że w przypadku niestwierdzenia nieprawidłowości w działaniu elementów układu pomiarowo-rozliczeniowego odbiorca ponosi koszty sprawdzenia zgodnie z aktualnym cennikiem dla usług dystrybucji energii elektrycznej.
Nie otrzymałem faktury
Nadpłata lub zaległości
Zwrot nadpłaty
Jeżeli na Twoim koncie pojawi się nadpłata pamiętaj, że nie zostanie ona automatycznie przeksięgowania. Aby została zaliczona na poczet kolejnych płatności, należy złożyć wniosek o przeksięgowanie.
Jeżeli wolisz otrzymać nadpłatę na konto - wypełnij wniosek w eBOK wybierając zakładkę Napisz do nas – Wnioski – Wniosek o zwrot nadpłaty - dotyczy kwoty nadpłaty do 1000 zł.
W przypadku nadpłaty powyżej 1000 zł prześlij do nas wypełniony i podpisany formularz w formie papierowej, w wybrany sposób:
- przesyłając skan lub zdjęcie po zalogowaniu sie do eBOK poprzez formularz kontaktowy Napisz do nas - Inne - Zgłoszenia z eBOK - Płatności
- przesyłając skan lub zdjęcie poprzez czat lub formularz kontaktowy w Mojej Enei wybierając kategorię -Faktury i rozliczenia
- przesyłając skan lub zdjęcie poprzez formularz kontaktowy wybierając kategorie - Faktury i rozliczenia lub czat w serwisie internetowym enea.pl
- wysyłając na adres korespondencyjny: ul. Górecka 1, 60-201 Poznań
- odwiedzając najbliższe Biuro Obsługi Klienta. Zachęcamy do rezerwacji wizyty!
WAŻNE! W przypadku wysyłki przez Aplikacje klienckie, formularz kontaktowy lub czat, wniosek należy podpisać podpisem kwalifikowanym. W przypadku braku możliwości podpisania dokumentu we wskazany sposób należy dostarczyć go w oryginale.
Mam zaległość i chcę ją opłacić
Niezależnie od Twojego okresu rozliczeniowego zadłużenie wskazane na fakturze obejmuje wszystkie nieopłacone wcześniej faktury za energię. Szczegółowe rozliczenie znajdziesz na pierwszej stronie swojej faktury.
Zadłużenie nie obejmuje nieopłaconych faktur za usługi dodatkowe, nielegalny pobór energii i ryczałt, naliczonych odsetek.
Aby uregulować swoje zaległości opłać wszystkich zaległe faktury. Informacje o swoich płatnościach znajdziesz w eBOK oraz Mojej Enei. Możesz tam również złożyć wniosek o rozłożenie płatności na raty lub przedłużyć termin płatności faktury.
Mam zaległość i odłączono mi prąd
Jeżeli nie opłaciłeś rachunku, bądź zrobiłeś to po wskazanym terminie - prawdopodobnie nastąpiło wstrzymanie dostaw energii z powodu zadłużenia. W jaki sposób przywrócić prąd w lokalu?
Jak najszybciej ureguluj należność przez swoje konto w eBOK lub w Mojej Enei. Możesz wybrać inną formę płatności dogodną dla Ciebie. Pamiętaj o opłaceniu wszystkich rachunków, których termin płatności już minął.
Następnie wyślij do nas skan potwierdzenia wpłaty w wybrany sposób:
- po zalogowaniu się do eBOK poprzez Napisz do nas – Inne – Zgłoszenia z eBOK – Windykacja
- poprzez czat lub formularz kontaktowy w Mojej Enei wybierając kategorię - Windykacja
- poprzez formularz kontaktowy wybierając kategorię – Windykacja lub czat w serwisie internetowym enea.pl
Pamiętaj, aby w treści zgłoszenia podać swój aktualny numer kontaktowy.
Po zweryfikowaniu informacji przekażemy zlecenie na wznowienie dostawy energii elektrycznej. Zgłoszenia dotyczące wznowienia dostaw prądu są traktowane priorytetowo i nie ma potrzeby kontaktować się w tej samej sprawie różnymi kanałami
WAŻNE! Koszt usługi ponownego podłączenia energii elektrycznej określa taryfa Twojego Operatora Systemu Dystrybucyjnego
Sposób rozliczania za prąd
Harmonogram rozliczeniowy
Dlaczego otrzymuję dwie faktury
Wybrane składowe faktury
Opłata OZE
Opłata OZE to opłata, która wynika z mechanizmów wspierania Odnawialnych Źródeł Energii.
- Została wprowadzona do rozliczeń za świadczone usługi dystrybucyjne odbiorcom końcowym mocą ustawy z 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2015 r., poz. 478 z późniejszymi zamianami) zwaną również „Ustawa OZE” i obowiązuje od 1 lipca 2016 roku
- Opłata OZE pojawiła się w fakturach za usługi dystrybucji oraz w fakturach za usługę kompleksową
- Jest ona wykazywana jako odrębny składnik w fakturze
Opłata OZE jest obowiązkowa i wynika z „Ustawy OZE”. Muszą ją płacić wszyscy odbiorcy końcowi zgodnie z otrzymywanymi fakturami za świadczone usługi sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej od swojego sprzedawcy energii elektrycznej w przypadku posiadania jednej umowy kompleksowej lub Operatora Systemu Dystrybucyjnego w przypadku posiadania umów rozdzielonych.
Opłata OZE naliczana jest od całości energii pobranej i zużytej, przez odbiorcę końcowego. Wysokość stawki opłaty OZE na dany rok jest wyznaczana przez Prezesa URE.
Całość pobranej Opłaty OZE jest przekazywana do operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego. Ten gromadzi środki z tytułu Opłaty OZE, a następnie przekazuje je operatorowi rozliczeń energii odnawialnej, który przeznacza tę opłatę na rozwój odnawialnych źródeł energii, pokrycie kosztów swojej działalności oraz na ewentualne pokrycie niedoboru środków na rachunku opłaty przejściowej.
Opłata mocowa
To opłata pobierana na podstawie przyjętej w 2017 roku ustawy o rynku mocy, która tworzy mechanizm wynagradzania wytwórców za utrzymanie bezpieczeństwa energetycznego. Wysokość stawek określa Prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Szczegółowe informacje na temat opłaty i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania można znaleźć tutaj.
Sposób dostarczania faktur
Faktura elektroniczna
E-faktura to dokument w formie elektronicznej wystawiany za usługi świadczone przez Eneę. Zawiera takie same dane jak faktura papierowa oraz posiada taką samą ważność prawną. E-faktura zastępuje dokument w formie papierowej i jest dostępna do wglądu lub pobrania w eBOK oraz w Mojej Enei.
Faktura papierowa
Faktura papierowa jest wysłana na adres do korespondencji, który został wskazany na umowie. Zobacz tutaj jak możesz dokonać zmiany adresu korespondencyjnego.
Klient, który korzysta z dostarczania faktur w formie papierowej na swoim koncie w eBOK czy w Mojej Enei nie zobaczy ich podglądu ani nie ma możliwości pobrania. Podgląd faktury oraz możliwość jej pobrania będzie dostępna tylko dla Klientów korzystających z e-faktury.
Chcę podać stan licznika
Sprawdź również
Jak aktywować e-fakturę?
Sprawdź jak aktywować e-fakturę w Aplikacjach klienckich.
Zawarcie nowej umowy
Sprawdź jak zawrzeć nową umowę.
Zarezerwuj wizytę w BOK lub mBOK
Jeśli chciałbyś nas odwiedzić zachęcamy do rezerwacji wizyty.
Awarie i wyłączenia
Dowiedz się co zrobić, gdy nie ma prądu w lokalu.