W eBOK dowiesz się wszystkiego
Aplikacja eBOK umożliwia m.in. sprawdzenie salda, pobranie oraz opłacanie faktur.
Większość spraw w eBOK załatwisz wygodnie,
bez wychodzenia z domu czy dzwonienia na infolinię.
E-faktura to dokument w formie elektronicznej wystawiony za usługi świadczone przez Eneę. Jest dostępna dla Klientów, którzy posiadają konto w Elektronicznym Biurze Obsługi Klienta. E-faktura zawiera takie same dane jak faktura papierowa oraz posiada taką samą ważność prawną.
Aby przejść na e-fakturę:
Zobacz na poniższym filmie w jaki prosty sposób możesz aktywować e-fakturę!
Nie wiesz, jak odczytać fakturę za energię elektryczną? Zapoznaj się z opisem najważniejszych elementów faktury za energię elektryczną.
Opłata OZE to opłata, która wynika z mechanizmów wspierania Odnawialnych Źródeł Energii (w skrócie OZE).
Została wprowadzona do rozliczeń za świadczone usługi dystrybucyjne odbiorcom końcowym mocą ustawy z 20 lutego 2015 roku o odnawialnych źródłach energii (Dz. U. z 2015 r., poz. 478 z późniejszymi zamianami) zwaną również „Ustawa OZE” i obowiązuje od 1 lipca 2016 roku
Opłata OZE, pojawiła się w fakturach za usługi dystrybucji oraz w fakturach za usługę kompleksową
Jest ona wykazywana jako odrębna pozycja w fakturze
Czy opłata OZE jest obowiązkowa?
Opłata OZE jest obowiązkowa i wynika z „Ustawy OZE”. Muszą ją płacić wszyscy odbiorcy końcowi zgodnie z otrzymywanymi fakturami za świadczone usługi sprzedaży i dystrybucji energii elektrycznej od swojego sprzedawcy energii elektrycznej w przypadku posiadania jednej umowy kompleksowej lub Operatora Systemu Dystrybucyjnego w przypadku posiadania umów rozdzielonych.
Jaka jest wysokość opłaty OZE?
Opłata OZE naliczana jest od całości energii pobranej i zużytej, przez odbiorcę końcowego. Wysokość stawki opłaty OZE na dany rok jest wyznaczana przez Prezesa URE.
Kto otrzymuje opłatę OZE?
Całość pobranej opłaty OZE jest przekazywana do operatora systemu przesyłowego elektroenergetycznego. Ten gromadzi środki z tytułu opłaty OZE, a następnie przekazuje je operatorowi rozliczeń energii odnawialnej, który przeznacza tę opłatę na: rozwój odnawialnych źródeł energii, pokrycie kosztów swojej działalności oraz na ewentualne pokrycie niedoboru środków na rachunku opłaty przejściowej.
To opłata pobierana na podstawie przyjętej w 2017 roku ustawy o rynku mocy, która tworzy mechanizm wynagradzania wytwórców za utrzymanie bezpieczeństwa energetycznego. Wysokość stawek określa Prezes Urzędu Regulacji Energetyki. Szczegółowe informacje na temat opłaty i odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania można znaleźć tutaj.
W zależności od cyklu rozliczeniowego faktury otrzymasz co miesiąc lub dwa miesiące.
Papierowa faktura rozliczeniowa powinna zostać dostarczona na wskazany przez Ciebie adres nie później niż na 7 dni przed terminem płatności.
Chcesz uniknąć takiej sytuacji w przyszłości?
Skorzystaj z e-faktury w Elektronicznym Biurze Obsługi Klienta. Jeżeli nie masz konta w Elektronicznym Biurze Obsługi Klienta zarejestruj się na ebok.enea.pl. Masz tam dostęp 24/h na dobę do wszystkich swoich wystawionych faktur po wyrażeniu zgody na e-fakturę. Zobacz jak założyć konto w eBOK
Aby uzyskać duplikat faktury skontaktuj się z nami w wybrany przez siebie sposób:
korzystając z Elektronicznego Biura Obsługi Klienta
wypełniając formularz kontaktowy
rozmawiając na czacie
Jeżeli chcesz zmienić adres, na który wysyłamy faktury przeczytaj Jak zmienić dane w umowie?
Dwie faktury otrzymują Klienci, którzy:
posiadają dwie umowy:
ze względu na sprzedaż energii elektrycznej (od Enei)
ze względu na dystrybucję energii elektrycznej (od lokalnego Operatora Systemu Dystrybucyjnego)
posiadają umowę na więcej niż jeden punkt poboru energii
Jeżeli otrzymałeś fakturę, która budzi Twoje wątpliwości lub kwota znacząco różni się od tej na poprzedniej fakturze:
Przypomnij sobie, czy:
ostatnio kupiłeś nowy sprzęt, który może zużywać więcej prądu
ogrzewałeś lokal za pomocą urządzeń elektrycznych
w trakcie upałów wykorzystywałeś klimatyzator
zlikwidowałeś stare urządzenie zużywające dużo prądu
wymieniłeś starsze urządzenia na nowe, energooszczędne
przez dłuższy czas lokal stał pusty
upewnij się, że stan licznika nie jest szacowany
sprawdź liczbę dni za którą została wystawiona ta faktura
zweryfikuj czy wskazanie na fakturze jest takie samo lub podobne do wskazania na Twoim liczniku
Jeśli nie zaistnieje żadna z powyższych sytuacji, sprawdź poprawność działania instalacji wewnętrznej lub skontaktuj się celem badania poprawności działania licznika z Operatorem Systemu Dystrybucji właściwym dla miejsca dostarczania energii. Jednocześnie informujemy, że wprzypadku nie stwierdzenia nieprawidłowości w działaniu elementów układu pomiarowo-rozliczeniowego odbiorca ponosi koszty sprawdzenia zgodnie z aktualnym cennikiem dla usług dystrybucji energii elektrycznej.
Jeżeli na Twoim koncie pojawi się nadpłata pamiętaj, że nie zostanie ona automatycznie przeksięgowania. Aby była liczona na poczet kolejnych płatności należy złożyć wniosek o przeksięgowanie.
Jeżeli wolisz otrzymać nadpłatę na konto wypełnij wniosek w Elektronicznym Biurze Obsługi Klientów (eBOK) – dotyczy kwoty nadpłaty do 1000 zł. W przypadku nadpłaty powyżej 1000 zł prześlij do nas wypełniony i podpisany formularz przez swoje konto w eBOK lub dostarcz oryginał na adres najbliższego Biura Obsługi Klienta.
Jeżeli na Twoim koncie istnieje niedopłata - poinformujemy Cię o tym na fakturze w pozycji "Informacje o zadłużeniach".
Niezależnie od Twojego okresu rozliczeniowego zadłużenie wskazane na fakturze obejmuje wszystkie nieopłacone wcześniej faktury za energię. Szczegółówe rozliczenie znajdziesz na pierwszej stronie swojej faktury.
Zadłużenie nie obejmuje nieopłaconych faktur za usługi dodatkowe, nielegalny pobór energii i ryczałt, naliczonych odsetek.
Aby uregulować swoje zaległości opłać wszystkich zaległe faktury. Informacje o swoich płatnościach znajdziesz 24/h dobę w eBOK. Możesz tam również złożyć wniosek o rozłożenie płatności na raty lub przedłużyć termin płatności faktury.
Jeśli chcesz rozłożyć płatność na raty lub przedłużyć termin płatności faktury skontaktuj się z nami.
Zapoznamy się z historią Twoich płatności i podejmiemy decyzję.
Możesz skontaktować się z nami w wybrany przez siebie sposób:
korzystając z Elektronicznego Biura Obsługi Klienta
rozmawiając na czacie
dzwoniąc pod numer infolinii 611 111 111
wypełniając formularz kontaktowy
jeśli masz Opiekuna - skontaktuj się z nim
Aby podać stan licznika należy założyć konto w Elektronicznym Biurze Obsługi Klienta. Numer faktury i NIP będą Ci potrzebne tylko do pierwszej rejestracji, potem już tylko podajesz stan licznika. To najwygodniejszy i najszybszy sposób by przekazać nam te dane.
Dowiedz się w jaki sposób założyć konto w eBOK.
Oprogramowanie, które dzięki zdalnej transmisji danych daje możliwość kontroli i optymalizacji kosztów.
Zobacz więcejSzukasz rozwiązania, które pozwoli ograniczyć koszty prowadzenia Twojej działalności? Wybierz fotowoltaikę dla firm!
Zobacz więcejWitaj, korzystasz z przeglądarki ( bądź ustawień wyświetlania) w wersji niższej niż Internet Explorer 11. Z tego powodu strona może wyświetlać się niepoprawnie. Proponujemy wyświetlanie strony w przeglądarkach Mozilla Firefox oraz Chrome.